En jungle af mobilt bredbånd

Det kan godt være sin sag, når man, som forbruger, skal finde det bedste og mest fornuftige tilbud på mobilt bredbånd. Udbyderne er mange og det skorter ikke på – tilsyneladende – gode tilbud.

Som forbruger skal du være lidt oppe på tæerne, når du skal vælge et af de mange tilbud – og det kan godt være en udfordring.

Når du skal vælge mobilt bredbånd, skal du gøre to ting op med dig selv:

  1. Hvad må dit mobile bredbånd koste dig pr. måned?
  2. Hvilke behov skal dit mobile bredbånd dække?

Hvad må det koste?
Overordnet set findes der tre prismodeller på mobilt bredbånd i Danmark. Fastpris på et abonnement, hvor som regel vil være bundet til samme abonnement i ca. 6 mdr. Oftest følger USB-modem med i en sådan løsning, hvilket er en fordel. En anden mulighed er abonnement uden binding. Hvis du ikke er helt sikker på, hvor ofte du skal bruge dit mobile bredbånd, kan dette være løsningen for dig. Du kan komme ud af dit abonnement hurtigt og som regel fra den måned, hvor du ikke længere skal bruge det. Oftest følger der dog ikke et USB-modem med denne løsning, hvilket jo så betyder, at du være villig til at betale et engangsbeløb på godt 300 kr. for dette. Den sidste overordnede prismodel er de kontante, såkaldte ”tank-selv”-løsninger. Her betaler du kun for dit forbrug. Disse løsninger dog oftest ret omkostningsrige, men dette afhænger selvfølgelig mest af, hvor ofte du agter at bruge den mobile bredbåndsløsning.

Hvad skal det kunne?
Du skal også overveje, hvad dit mobile bredbånd skal kunne. Alle typer af mobilt bredbånd har en grænse for forbrug, så du kan ikke bare være online hele tiden, som du kan med almindeligt internet. Så du skal tage stilling til, hvor meget du bruger nettet og sørge for at købe den rette mængde gigabytes til at imødekomme dit behov. En gigabyte er for langt de flestes internetforbrug alt for lidt, mens 100 gigabyte måske vil være lige i overkanten for den almindelige internetbruger. Langt de fleste lander på omkring de 10 gigabyte.

En anden vigtig ting at være opmærksom på er, hvor i Danmark du vælger dit mobile bredbånd. Der kan være utrolig stor forskel på, hvor god dækningen er hos de forskellige udbydere.

Med en lille smule baggrundsviden og afklarede behov, finder du hurtigt det rigtige mobile bredbåndsabonnement.

Hvem får kunderne?

Det er klart, at de internetselskaber og mobilselskaber, der er mest synlige på Google også er dem, der får kunderne, der søger online. Og det gør de fleste jo! Det er vel derfor, der er maneg af dem, der arbejder professionelt med at få gode placeringer via søgemaskineoptimering?

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *